Sydänmindfulness SMF® on sydänterveyttä edistävää ja ylläpitävää harjoittelua.  Harjoittelu parantaa valmiuksiasi hallita stressiä, ahdistusta, kivun kanssa elämistä ja mahdollista sairastumisen aiheuttamaa kriisiä. Lisäksi harjoittelu rentouttaa kehoa ja mieltä, johdattelee tietoiseen ja hyväksyvään läsnäoloon ja keskittymiseen sekä positiiviseen vuorovaikutukseen ja itsensä arvostamiseen.

Sydänmindfulness SMF® on kehitetty etenkin ihmisille, joilla on sydänsairaus tai sen riskitekijöitä. SMF täydentää liikunnallista kuntoutusta ja muuta terveysneuvontaa. Harjoittelu sopii kuitenkin kaikille tukemaan sydänterveyttä ja muuta fyysistä ja psyykkistä hyvinvointia.

Sydänmindfulness SMF® -harjoitusohjelma muodostuu 8 kurssikerrasta, joista jokaisella on oma teemansa. Kullakin kurssikerralla jaetaan päivän teemaan liittyvää tietoutta sekä tehdään erilaisia harjoituksia, jotka tukevat asian oivaltamista ja siihen syventymistä. Kurssin päätteeksi osallistujat saavat  käyttöönsä runsaan materiaalin, jolla voivat jatkaa harjoittamista kurssin jälkeenkin. Lisäksi järjestämme jatkokursseja,

Sydänmindfulness SMF®-harjoitteisiin kuuluvat mm.

  • tietoisen hengityksen harjoittaminen
  • ohjattu mietiskely
  • tietoisen liikkeen harjoittaminen
  • erilaiset rentousharjoitukset
  • tietoinen läsnäolo arjessa
  • läsnäoleva vuorovaikutus

Sydänmindfulness SMF® -harjoitusohjelman pääpaino on harjoittamisessa ja sen omaan elämään juurruttamisessa.  Tässä auttaa se, että kunnioitamme ihmisten erilaisia lähtökohtia ja mahdollisuuksia. Tuomme esiin erilaisia harjoitteita – muodollisia ja vapaamuotoisia-, joista jokainen löytää itselleen sopivia tapoja harjoittaa ja saada siitä hyötyä itselleen. Motivaatio säännölliseen harjoittamiseen syntyy juuri oman kokemuksen ja oivallusten kautta.

Suhtautuminen omaan kehoon ja sen huoltamiseen saattaa muuttua ratkaisevasti mindfulness-harjoittelun myötä. Myös kanssakäyminen ihmisten kanssa voi tulla joustavammaksi ja negatiivisten tunteiden tunnistaminen ja hallitseminen helpommaksi.

Sydänmindfulness  SMF® -harjoittelun etuja:

  • auttaa sopeutumaan uuteen elämäntilanteeseen
  • helpottaa tunteiden ja pelkojen käsittelyä
  • lievittää sairauteen usein liittyvää masennusta ja ahdistusta
  • auttaa löytämään kehon ja mielen tasapainon ja harmonian
  • avaa portin mielen hallintaan
  • pysäyttää näkemään ja hyväksymään elämän sellaisena kuin se on
  • johdattaa tuntemaan itsensä arvokkaaksi ja ehjäksi ihmiseksi ongelmista huolimatta.

Autonominen eli tahdosta riippumaton hermosto jakautuu kahteen pääosaan, sympaattiseen ja parasympaattiseen. Sympaattinen hermosto kiihdyttää ja parasympaattinen rauhoittaa muun muassa verenkierron toimintaa. SMF-harjoitteet pyrkivät muuttamaan autonomisen hermoston toimintaa sydämen kannalta edullisempaan, parasympaattiseen suuntaan.

Sydänmindfulness SMF® -harjoittelun ytimessä on jokaisen yksilöllisyyden kunnioittaminen sekä kannustava ja lämmin ilmapiiri. Voit kurssillemme juuri sellaisena kuin olet, ennakkotietoja tai -taitoja ei tarvita.

Sydäninfarktin riski vähenee

Kehon ja mielen harmonian saavuttamiseen ja stressitason laskuun tähtäävillä Sydänmindfulness SMF® -harjoituksilla on todettu olevan sydänterveyden kannalta huomattavia positiivisia vaikutuksia, kuten verenpaineen alentumista, sydämen lyöntitaajuuden pienentymistä ja sykevälivaihtelun kasvua. Nämä tekijät vähentävät tutkimusten mukaan merkittävästi sydäninfarktin ja äkillisen sydänkuoleman riskiä.

Mindfulness-harjoittelun on todettu vaikuttavan  myös useiden aivoalueiden, mm etuaivokuoren toimintaan siten, että esimerkiksi negatiivisten emootioiden hallinta tulee helpommaksi, ahdistustuntemukset vähenevät ja mieliala paranee. Lisäksi on havaittu muistin, oppimisen, ongelmanratkaisukyvyn ja muiden kognitiivisten kykyjen vahvistumista.